mandag den 24. januar 2011

Drenge og bøger

Jeg hørte et indslag om bøger for drenge i radioen i dag. Det er Torben Weinreich der har udtalt, at børnebibliotekerne diskriminerer, fordi de har reoler med bøger til piger, men ikke nogen reoler til drengebøger. Journalisten har spurgt en række børnebiblioteker på Fyn, og ingen af dem har reoler med drengebøger.
Hvor er det ærgerligt. Og dumt. Det er jo netop drengene, der i høj grad dropper bøgerne, og netop derfor burde bibliotekerne gøre en ekstra indsats for at fange deres interesse. Bibliotekerne bliver mere og mere populistiske og det er en uheldig udvikling, hvis man spørger mig. Hvor skal man ellers finde den litteratur der ikke er storsælgende?
Det ender med at forlagene ikke vil udgive drengebøger, fordi der ikke er lige så stort salg i dem som pigebøgerne. Og til sidst er der heller ingen forfattere, der gider skrive dem. Undtagen mig og nogle få andre tosser. Men jeg kan nu engang ikke skrive andet. Jeg ved klart mest om hvad drenge tænker, hvordan de reagerer o.s.v. fordi jeg selv har været en engang, og fordi mine børn er drenge.

Læs mere om Weinreichs udtalelse her: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/01/24/132828.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar